„ Czekoladowe pudełko myśli”- tworzymy elektroniczną książkę cytatów z ,,Małego Księcia”
Czas pandemii okazał się bardzo trudny dla wielu uczniów polskich szkół, ale warto podkreślić ,że był także czasem , w którym uczniowie mogli nabyć nowe umiejętności i rozwinąć zwłaszcza swoje kompetencje cyfrowe. Jednak na podstawie obserwacji zajęć online oraz przeprowadzonych diagnoz w klasie, zauważyłam, że uczniom najbardziej brakowało możliwości zaangażowania we wspólne działanie edukacyjne. Uczniowie byli znudzeni biernym, zdalnym nauczaniem, często odczuwali brak motywacji do nauki, współpracy w grupie, twórczego działania.
Z uwagi na niski stopień motywacji do czytania książek objętych podstawą programową z języka polskiego wśród uczniów i pogłębiającą się u uczniów niechęcią do poznawania szkolnej literatury oraz pobieżną lekturę tekstów postanowiłam poszukać efektywniejszych i ciekawszych metod omawiania lektur podczas lekcji języka polskiego. Dlatego też główną przyczyną opracowania przeze mnie innowacji z tego przedmiotu była potrzeba stworzenia takiego działania, które będzie kreatywnie aktywowało wszystkich uczniów w klasie nad jednym zadaniem. I tak zrodził się pomysł stworzenia elektronicznej książki cytatów . W drodze głosowania nadaliśmy jej tytuł „ Czekoladowe pudełko myśli”. Adresatami innowacji byli uczniowie klasy VII a. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach np. zajęć rozwijających kreatywność z języka polskiego oraz doraźnych konsultacji online. Niniejsza innowacja miała zachęcać i motywować uczniów do dogłębnego przeczytania lektury, dokonania własnej interpretacji tekstu oraz wskazania powiązań literatury ze sztuką. Głównym celem innowacji było stworzenie elektronicznej książki cytatów z lektury obowiązkowej ,,Mały Książę”. Dzięki wprowadzeniu tej innowacji uczniowie poznali pojęcie sentencji, zinterpretowali treść wybranej sentencji, wyrazili osobiste refleksje na temat tej sentencji, wskazywali podobieństwa między sentencją a dziełem sztuki, współpracowali w grupie , nauczyli się posługiwać program do tworzenia elektronicznej książki – Book Creator i stworzyli okładkę oraz ilustracje, posługując się programami Canva i Paint. Nauczyli się także odpowiedzialności za wspólny projekt. Badania ankietowe przeprowadzone wśród uczniów utwierdziły mnie w tym ,że warto stwarzać możliwości do podejmowania innowacyjnych działań dla uczniów.
Szczególnie budujące dla nauczyciela są takie słowa uczniów:
,,Moim zdaniem wprowadzenie tej innowacji było czymś budującym kreatywność, ponieważ trzeba było pomyśleć jaki obraz wybrać i do jakiego cytatu”
,,Uważam, że to jest bardzo ciekawa forma pracy nad lekturą, która pozwala nam na zabawę podczas nauki”.
,,Chciałabym przekazać ,że bardzo podobają mi się takie zadania i rozwijają kreatywność”.
Wspólne działanie podobało się uczniom.
Oto efekt naszej wspólnej pracy.