Czy czytanie lektur może stać się przyjemnością dla naszych uczniów? Okazuje się, że tak. Dzieje się tak dzięki wprowadzeniu na lekcje języka polskiego rzeczywistości rozszerzonej. Co to jest rzeczywistość rozszerzona? Jest to system, który łączy świat rzeczywisty z generowanym komputerowo -wirtualnym. Rzeczywistość rozszerzona jest interaktywna w czasie rzeczywistym i umożliwia swobodę ruchów w trzech wymiarach. W Stanach Zjednoczonych wykładowcy przywiązują coraz większą uwagę, aby łączyć wiedzę z technologią AR. Rzeczywistość rozszerzona jest już obecna w różnych dziedzinach życia: w medycynie- obrazowanie medyczne, motoryzacji, marketingu i w muzeach. Ta nowa technologia zaczyna małymi krokami wkraczać także do polskich szkół.

         Uczniowie klasy VIIc ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Brodnicy pod kierunkiem polonistki Marzanny Kłosowskiej mieli możliwość podczas omawiania lektury obowiązkowej „ Mały Książę” poznać rzeczywistość rozszerzoną.

Korzystając ze smartfonów i specjalnej darmowej aplikacji  mogli zobaczyć w trójwymiarowej, dynamicznej przestrzeni  Małego Księcia,  jego planetę i to, co przeżył  podczas swej wędrówki. Na oczach uczniów książkowe ilustracje przenosiły ich do  świata wirtualnego. Nagle okazało się, że można dotknąć  trójwymiarowego Małego Księcia, pomóc mu w pielęgnowaniu jego planety, poczuć siłę aktywnego wulkanu i troszczyć się o różę.  Mały Książę zabrał uczniów  na interaktywną wędrówkę po odwiedzanych planetach. Dzięki  technologii AR, czytając tę książkę, możemy jeszcze bardziej pobudzić wyobraźnię i stać się towarzyszem przygód głównego bohatera. Oprócz Technologii AR uczniowie podczas omawiania lektury wytyczali drogę dla ozobotów-  wartości, którymi kierował się Mały Książę a także stworzyli grę planszową- „Podróżuj z Małym Księciem” , gdzie wykorzystali kody QR. Po zakończeniu cyklu zajęć  poświęconych  lekturze została przeprowadzona ankieta, z której wynika, że uczniowie wiedzą, co to jest rzeczywistość rozszerzona i potrafią korzystać z aplikacji do AR. Uważają, że wprowadzenie rzeczywistości rozszerzonej, ozobotów oraz kodów QR na lekcje języka polskiego wpłynęło na ich atrakcyjność i lepsze zapamiętanie lektury. Omówienie lektury nie było przykrym obowiązkiem, ale dzięki innowacyjnym metodom nauczania stało się przyjemnością. Zdaniem uczniów warto łączyć treści polonistyczne z nowoczesnymi technologiami. Oczekują , aby takich lekcji było więcej. Miejmy nadzieję, że  takich lektur z rzeczywistością rozszerzoną będzie więcej.

 

Zapraszamy do galerii zdjęć.